Tersimpannya koleksi dan bahan bacaan yang boleh manfaat dengan pengisian ilmu kepada setiap insan yang sudi menghayatinya dengan ASMA ALLAH,... Insya ALLAH,semoga segala usaha dalam menimba pengetahuan tentang Islam akan dipermudahkan,..^_^
"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar." (Umar bin Kattab)
Friday, February 10, 2012
SOLAT AKHIR WAKTU
Setiap kita ada malaikat
Malaikat yang hantar amalan sembahyang kita Pada Ilahi
Untuk sampaikan amalan kita
Ia melalui tol-tol di setiap lapisan langit
Dimana setiap penjaga tol,
Kroni malaikat juga
Jika sembahyang di awal waktu
Tolnya "free"
Sekatan tol tiada
Tiada "jem"
Malaikat terus sampaikan amalan pada Tuhan Untuk dinilaikan
Tapi
Jika sembahyang di akhir waktu
Tol free juga
Tapi sekatannya
MasyaAllah?.
Di langit pertama,
Penjaga tol marahkan posmen kita
Kenapa lewat poskan amalan kita
Merayu-rayu posmen malaikat kita
Minta diberi laluan
Tetapi? penjaga langit pertama
Tidak heran
Dicampakkan amalan lewat sembahyang tadi ke bumi
Maka..
Jatuh berderai?
Dikutip semula oleh Malaikat posmen kita
Satu persatu dikutip
Sambil terus merayu untuk ke lapisan langit ke-dua
Dilangit kedua,
Samalah juga,
Bebelan malaikat kerana lewat hantar amalan
Merayu lagi kawan kita
Tak dipedulinya
Lalu dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi
Jatuh berderai lagi..
Dikutip satu persatu amalan kita
Dirayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada Tuhan
Dilangit ketiga,
La?. Kena basuh lagi malaikat posmen kita
Kenapa lewat hantar amalan tersebut
Tiada kompromi
Terus dibaling amalan kita
Jatuh berderai amalan kita
Tak ade nilai?.
Dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi
Maka..
Tak sampailah amalan kita kepada Allah
Seolah-ol ah kita tak sembahyang juga
Maka?
Bersedialah kita menerima pembalasannya
Tak di dunia di akhirat pula
Hilang duit, Hati risau, Tender ditolak,
Ujian bertimpa-timpa
Ish?.
Tak berbaloikan kita buat amal
Tapi tak sampai
Dahlah tu
Tak de nilai
Kena azab lagi nanti
Ya Allah !!! Ampunkan kami ! Kerana lalai !
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang
Jadikan hati kami Suka sembahyang di awal waktu
Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan
Biarlah kami gawat di dunia
Agar kami tidak gawat lagi Di hari akhirat kelak.
Amin.
Assalaamu'alaikum,
Minta tolong Akh s2s, Ustaz Kamin atau sesiapa saja beri penerangan beserta dalil seputar mengerjakan solat Isya' - mengenai dua (?) pendapat bagi batas akhir solat Isya' serta 'anjuran melambatkan sedikit' (?) solat Isya'.
Terima kasih atas responnya nanti.
wassalaamualaikum
tiara
jawapan:
THTL-
Spt yg dijanjikan, inilah jawapan berdasarkan dalil
Satu: Waktu solat Isyaa'
Hadis # 1: Dari Aisyah ra
" hendaklah kalian solat Isya' ('Atamah), waktunya bila lenyapnya syafaq (ufuq merah) iaitu hingga sepertiga awal malam (pukul 10:00 hingga 11:00 malam). (Sahih alBukhari (kitab alAzan/1/219))
Hadis #3: Dari Anas ra
" Nabi saw telah melewatkan solat Isyaa' hingga ke sparuh malam, barulah baginda solat." (Muttafaq 'alayh; Nail alAwthor/2/12)
Maka waktu mustahab atau waktu afdhal bg solat isya' ialah sekitar pukul 10:00 atau 11:00 malam (Syaukani, Sail alJarar: /183; Sadiq Hasan Kha, syarh adDurar: 1/70)
DUA: Solat di Awal Waktunya
Dalil #1: Dari Ibn Mas'ood ra
" aku bertanya RasuluLlah saw, apakah amal yg lebih disukai ALlah?" Sabda baginda," asolah 'ala WAQTIHA" (bermaksud solat tepat pada waktunya) mengikut alHakim dalam alMustadrak, maksud yg benar ialah solat pada waktunya) Bukhari-Muslim (alMundziri, atTarghieb/1/220)
Dalil#2: Juga dari Ibn Mas'ood tapi matanya ialah "assolah fi awwali Waqtiha" (solat pada awal waktunya) (Sunan adDaruqutni: 1/246 no 4, Sahih Ibn Khuzaimah 1/169, Sahih ibn Hibban no 1475, alHakim, almustadrak 1/300 no 677)
Dalil#3: Dari Ibn Umar ra
" solat pada awal waktu mendapat keredhaan Allah, solat pada akhir waktu mendapat kema'afan Allah." HR atTermdizi
Komentar Imam Syafi'iy mengenai hadis ini. Ia adalah hujah. Maksud keredhaan Allah ialah kerana solat diawal waktu adalah perbuatan Ihsan (excellence), manakala kema'afan Allah kerana telah cuai dgn melengah-lengahkan solat.
Bagaimana kita menjama'kan dua dalil ini: Umumnya: afdhal solat dalam waktu atau awal waktu, manakala bagi solat Isya': khusus disebut afdhalnya diakhirkan.
Tarjih:
Fiqh Syafi'iy: sunat solat pd awal waktu termasuk Isya'.(alMuhadzb: 1/53
Fiqh Maliki: sunat solat pd awal waktu termasuk Isya' (syarh alKabir, 1/179)
Fiqh Hanbali: Sunat solat pada awal waktu kecuali Isya'(jika tidak mendatangkan kesulitan makmum), jika mendatangkan kesulitan makmum, maka makruh dilewatkan (alMughni;1/385)
Fiqh Hanafi (tidak dikaji kerana ia amat teknikal utk difahami)
Fiqh Sunnah: Sunat dilewatkan solat Isya' tapi Nabi menghentikan kerana ia membebankan orang ramai (fiqh Sunnah, edisi tahqeeq: 1/134, darul fatah, cairo)
Dalilnya:
#1: Hadis Aisyah ra:
"sekarang waktu yg sesungguhnya, KALAU tidaklah membebankan ummatku."
Muslim, kitab almasajid hadis # 219
Kata alNawawi: inilah masanya bukanlah terlalu lewat sangat
#2: Hadis Jabir ra
" (baginda solat isya'. kekadang di undurkan (dilewatkan) kekadang
dimajukan (diawalkan).." Bukhari, Muslim, alsahih, kitab almasajid,
no 233)
rumusan: bagi wanita yg solat di rumah, maka afdhal adalah
dilewatkan sikit, itupun kalau disenangi suami. Jika suami tidak
senang, maka hendaklah diawalkan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment