‎"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar." (Umar bin Kattab)

Friday, February 10, 2012

SABAR

Orang yang mampu bersabar itu ialah orang yang beriman.Firman Allah yang bermaksud,"Dan orang yang bersabar dalam musibah,penderitaan Dan dalam peperangan,mereka itulah orang yang benar imannya dan mereka itulah orang yang bertakwa,"(Surah al-Baqarah 2:177)
Antara 7 ketegori sabar;
 ~> Sabar menahan daripada kehendak syahwat perut dan kemaluan.Sabar ini disebut IFFAH. ~> Sabar dalam menghadapi musibah,lazimnya disebut SABAR. ~> Sabar dalam keadaan kehidupannya yang serb a cukup Dan mampu.Sabar ini disebut MENGAWAL NAFSU. ~> Sabar dalam peperangan Dan pertempuran.Sabar ini disebut SHAJA'AH (berani). ~> Sabar dalam mengekang marah.Sabar ini disebut AL-HILM ( lemah lembut). ~> Sabar menyimpan rahsia.Sabar itu disebut KATM. ~> Sabar memiliki kelebihan Dan kemewahan.Sabar ini disebut ZUHUD. Antara 7 ketegori sabar diatas, di manakah tahap kesabaran anda?

No comments:

Post a Comment