‎"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar." (Umar bin Kattab)

Tuesday, March 5, 2013

Kisah Malaikat dengan manusia didunia

Dari Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w "Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70x dlm sehari.Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah herannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah SWT untuk mencabut nyawanya, tapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa.”

"Katakanlah: sekiranya kamu berada di rumahmu niscaya orang-orang yang telah ditaqdirkan akan inati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh".

Dan berdasarkan firnan Allah SWT dalam surat Ali-Imran tersebut, terdapat sebuah cerita: Sesungguhnya Malaikat Izrail pemah menampakkan diri pada masa yang lampau dengan wujud seorang laki-laki. Pada suatu hari Malaikat Izrail masuk ke dalam rumah Nabi Sulaiman as. maka Malaikat Izrail itu melihat pada seorang pemuda yang berada di dekat Nabi Sulaiman, pemuda itu gemetaran karena rasa takutnya dari Malaikat Izrail. Ketika Malaikat Izrail telah pergi, berkatalah pemuda itu kepada Nabi Sulaiman as. "Wahai Nabi Sulaiman, sesungguhnya aku menghendaki agar Engkau memerintahkan kepada angin supaya membawaku ke negeri Cina". Maka Nabi Sulaiman memerintahkan kepada angin dan dibawahlah pemuda itu ke negeri Cina. Ketika Malaikat Izrail as. kembali kepada Nabi Sulaiman maka, Nabi Sulaiman bertanya kepada Malaikat Izrail tentang sebabnya Malaikat Izrail melihat seorang pemuda yang berada di dekatnya. Maka Malaikat Izrail menjawab: "Sesungguhnya aku diperintahkan oleh Allah untuk mencabut ruhnya pada hari ini di negeri Cina, padahal aku lihat ia sedang berada di sisimu, maka aku merasa heran dari kejadian ini".

Maka Nabi Sulaiman memberitahu kepada Malaikat Izrail dan menceritakan keadaannya bahwa pemuda itu telah meminta kepadanya untuk memerintahkan angin agar membawahnya ke negeri Cina. Kemudian Malaikat Izrail berkata: "Maka sekarang aku akan mencabut ruhnya pada -hari ini di negeri Cina".

Baginda Rasullullah S.A.W berkata: "Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu".

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi: "Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S. Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap di sebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di sekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya".

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5.Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7.Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin,mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment