‎"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar." (Umar bin Kattab)

Friday, March 8, 2013

AURAT DAN TAUHID



1.       Jika mengaku beriman kepada Allah,patuhi perintah menutup aurat dan jauhi larangan mendedahkan aurat.

2.       Jika mengaku beriman kepada Rasulullah saw,patruhi sunnah menutup aurat yang telah diterapkan oleh Rasulullah saw dan menjadikan isteri-isteri baginda sebagai model.

3.       Jika mengaku beriman kepada kitab (Al-Qur’an),fahamkan dan amalkan anjuran yang termaktub didalam Al – Qur’an.

4.       Jika mengaku beriman kepada malaikat,sedarlah bahawa malaikat Ratib dan Atid sentiasa merekodkan didalam buku amalan lelaki/wanita menutup aurat atau tidak.

5.       Jika mengaku beriman kepada hari akhirat,adakah masih berani melanggar arahan yang akan menghumbankan diri ke dalam neraka jahannam?

6.       Jika mengaku beriman kepada qada’ dan qadar,jika ditakdirkan lahir dalam keluarga atau berada dalam suasana yang tidak islamik,jangan jadikan alasan untuk tidak menutup aurat.Setiap manusia ada potensi untuk berubah kea rah yang lebih baik.

KELEMAHAN WAITA DALAM MENUTUP AURAT

·         KAIN YANG DIPAKAI TERLALU SINGKAT
Menurut riwayat imam Tarmizi dan Nasa’I,dari Ummu Salamah r.a, “ya Rasulullah, bagaiman yang perempuan akan berbuat kain-kain mereka sebelah bawah?”
Sabda Rasulullah saw, “Hendaklah mereka memandangkan barang sejengkal dan janganlah menambahkan lagi keatasnya.

·         TUDUNG TIDAK MENUTUP DADA
·         LENGAN BLAUS PENDEK
·         TIDAK BERSARUNG KAKI
·          KAIN YANG DI PAKAI TERLALU SINGKAT
“Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi yang telanjang yang condong kepada maksiat yang menarik orang lain untuk melakukan maksiat.Mereka tidak akan memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya”
(Riwayat Bukhari dan Muslim.)

·         PAKAIAN KETAT MENAMPAKKAN SUSUK TUBUH.
·         BLAUS YANG DIPAKAI SINGKAT
“Katalah kepada perempuan-perempuan  yang beriman; hendaklah mereka merendahkan pemandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.”
(Surah An-Nur,ayat 31)
            Rasuluulah bersabda yang  bermaksud; …” hendaklah kamu meminjam kan dia baju yang
            Panjang dan longgar itu.

·         SOLEKAN YANG JELAS DI LIHAT
Allah swt berfirman dalam surah A-A’raf: ‘…pakailah perhiasanmu pada setiap waktu sembahyang.Makanlah dan minumlah dan jangan melampaui batas.

·         KAIN YANG DI PAKAI BERBELAH DI BAHAGIAN HADAPAN (SLIT)
“Barang siapa yang memakai pakaian yang menjolok mataaaaaaa.maka Allah swt akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.”
( Riwayat Ahmad,Abu Daud.An Nasa’I dan Ibn Majah)


No comments:

Post a Comment