‎"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar." (Umar bin Kattab)

Saturday, January 7, 2012

Hidayah Allah

Tidak semua jiwa mendapat hidayah Allah,dan tidak semua jiwa mengetahui cara yang terbaik dalam mendekatkan diri dengan Yang Maha Agung.


Sehingga ramai yang tersesat ke lembah kebodohan dan kenistaan hidup yang berpanjangan.Sesungguhnya keteguhan jiwa itu dapat dicapai dengan akidah yang kukuh,solat,zikir,doa dan istighfar serta ibadah-ibadah yang dianjurkan Allah SWT untuk mengerjakannya.


Beramallah sesuai dengan anjuran Islam,iaitu seperti yang diamalkan oleh Rasulullah SAW.Orang mukmin yang sejati akan mengisi ruang masanya dengan berbagai amalan dan ibadah yang dapat mendekatkan dirinya dengan Allah SWT.Bibirnya sentiasa basah dalam berzikir,membesarkan dan mengagungkanYang Maha Mulia,kemudian ia berdoa untuk mengharapkan keradhaan Ya Rabb.

Tiada sesuatu yang lebih bererti dalam kehidupan seorang insan melainkan mendapat keredhaan Allah SWT.


Dalam berzikir dan berdoa ada masa-masa tertentu diberikan oleh Allah agar zikir dan doa kita diterima dan dimakbulkanNYA.Alangkah lebih baik jika kita mampu mengisi dari setiap denyutan jantung kita dengan berzikir dan berdoa kepadaNYA.Kemudian menghayatinya sebagai sesuatu amalan yang tidak mungkin terpisah dari kehidupan kita.Kerana insan yang beriman,dikala pagi ia bertasbih dan berdoa,dikala petang ia tetap dengan kerendahan jiwanya dengan berfikir kepadaNYA.Dikala malam hari ia semakin menundukkan diri kepada Pencipta Yang Maha Agung.


Published with Blogger-droid v2.0.2

No comments:

Post a Comment