‎"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar." (Umar bin Kattab)

Sunday, November 6, 2011

SETIA AL QUR'AN HNGGA KE KUBUR

AL QURAAN KAWAN SETIA di dalam kubur. 
 Rasulullah saw bersabda “bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dgn pengebumiannya, berdiri lelaki yg betul2 kacak di sisi simati. Bila mayatnya dikapankan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan simati. Selepas pengebumiannya, semua org pulang kerumah, 2 malaikat Mungkar dan Nangkir dtg ke dalam kubur, cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal simati ttg ketataannya kpd Allah SWT. Tetapi lelaki kacak itu berkata“ dia ialah kawanku, Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apapun. Jika kamu ditetapkan utk menyoal simati, lakukanlah tugas mu. Aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dlm syurga. Selepas itu dia berpaling kpd temannya yg telah meninggal dan berkata “Aku adalah al Quraan yg mana kamu membacanya, kadang2 dgn suara yg nyaring dan kadang2 dgn suara yg perlahan. Jangan bimbang selepas disoalsiasat oleh MungkardanNangkir, kamu tidak akan bersedih” Selepas soalsiasat selesai, lelaki kacak mengatur untuk simati dpd Al-Mala’ulA’aala (malaikat dari syurga) tempat tidur dari syurga yg dipenuhi bauan kesturi. Rasulullah saw bersabda“ dihari pengadilan, di hadapan Allah SWT , tiada syafaat yg lebih baik darjatnya dari al Quraan, mahupun dari nabi atau malaikat”

No comments:

Post a Comment